Euroja, minuutteja ja prosentteja. Millainen Unicom-lahjakortti saisi olla?

Unicomin teknologiajohtaja Jari Hautio

(English below)

Tyylikäs kuva, sopiva euromäärä ja käyttöaikaa yksi vuosi. Mielikuva lahjakortista liittyy usein perinteiseen, euromääräiseen lahjakorttiin, jonka käyttö vastaa rahalla maksamista ostohetkellä. Niin sanottu maksutapakortti onkin lahjakorttiratkaisujen pohjalla myös Unicomilla, mutta tarkempi tarkastelu osoittaa, että nykyaikainen lahjakortti taipuu moneen muuhunkin. Unicom tarjoaa useita erilaisia lahjakortteja eri käyttötarkoituksiin ja parhaassa tapauksessa lahjakorttiratkaisuilla voidaan vastata yrityksessä useaan rinnakkaiseen tarpeeseen.   

”Unicomin ratkaisussa lahjakortit voidaan ensinnäkin jakaa niin sanottuihin kuluttajakortteihin ja bisneskortteihin sen mukaan, kenelle lahjakortti on suunnattu”, toteaa Unicomin teknologiajohtaja Jari Hautio. Yksityiskuluttajille suunnattujen lahjakorttien rinnalla osa lahjakorttiliiketoiminnasta liittyy esimerkiksi yritysten sidosryhmilleen tai henkilöstölleen antamista muistamisista. 

Toinen ero liittyy euroihin, prosentteihin ja minuutteihin. Perinteisen maksutapakortin rinnalla voidaan käyttää tietyn prosenttialennuksen tarjoavaa korttia tai vaikka aikamäärään sidottua palvelua, esimerkiksi kaksi tuntia teknistä tukea. ”Ratkaisut voi räätälöidä niin, että tietyllä kortilla voidaan tarjota tietty prosenttimäärä alennusta jopa tiettyyn, nimenomaiseen tuotteeseen”, Hautio toteaa ja huomauttaa, että tämä mahdollistaa lahjakorttien sujuvamman käytön esimerkiksi henkilökunnan muistamisissa: kun lahjakortti on kohdennettu selkeästi rajattuun tuotevalikoimaan, kortti on verottajan näkökulmasta lahja eikä palkkatuloa, mikä tekee lahjakortin käyttämisen työnantajan näkökulmasta järkevämmäksi.

Selkeä hyöty erityyppisistä lahjakorteista liittyy myös yrityksen omaan kirjanpitoon. Kuluttaja- ja bisneskortit on yleensä tarkoituksenmukaista pitää erillään ja tarkastella omina kokonaisuuksinaan. Lisäksi esimerkiksi euromääräistä korttia käsitellään kirjanpidossa eri tavalla kuin tunteja tai minuutteja. Samoin arvonlisäverokäsittely on erilainen riippuen siitä, onko kyse 50% alennuksesta vai 50€ lahjakortista. Käytännössä siis oikeanlaisilla lahjakorteilla ja siihen yhdistetyllä hyvällä kirjanpidolla yritys voi säästää merkittävästi rahaa. Unicomin uutta Dashboardia hyödyntäen yritys saa nopeasti ja kätevästi myyntilukuja, automaattisen raportoinnin kirjanpitoa varten sekä mahdollisuuden automaattiseen vientiin taloushallinnon järjestelmiin. Näiden avulla voi sujuvasti kartoittaa, minkä tyyppinen lahjakortti toimii missäkin yhteydessä parhaiten. 

”Meidän järjestelmämme etu on siinä, että samalla integraatiolla saadaan pyörimään useamman bisnestarpeen kortteja ja tarvittaessa erityyppisiä kortteja voidaan rakentaa nopeastikin lisää”, Hautio toteaa ja korostaa, että korttityyppejä räätälöidään käytännössä jokaisen asiakkaan yksilöllisistä tarpeista käsin. Unicomin vahvuus onkin juuri siinä, että myös pienemmillä asiakkailla on mahdollisuus saada räätälöityä palvelua. Asiakas voi näin ollen toteuttaa lahjakorttien avulla esimerkiksi alennuskampanjoita, joissa tarjotaan muita kuin euromääräisiä etuja samalla, kun tarjoaa myös perinteistä lahjakorttia.

Jos erilaiset lahjakorttityypit ja niiden soveltuvuus yrityksenne liiketoimintaan aiheuttavat lisäkysymyksiä, ota rohkeasti yhteyttä. Räätälöidään teidän tarpeisiinne sopiva ratkaisu!

 

Euros, minutes and percentages. What kind of Unicom gift card would you like to have?

Stylish picture, suitable euro amount and one year of use. The image of a gift card is often associated with a traditional, euro-denominated gift card, the use of which is equivalent to paying in cash at the time of purchase. The so-called payment method card is at the base of the gift card solutions at Unicom as well, but a closer look shows that the modern gift card is much more versatile. Unicom offers several different gift cards for different purposes, and in the best case, gift card solutions can meet several parallel needs in the company.

"In Unicom's solution, gift cards can first be divided into so-called consumer cards and business cards, depending on who the gift card is aimed at," stresses Jari Hautio, a technology director of Unicom. In addition to gift cards aimed at private consumers, part of the gift card business is related, for example, to gifts given by companies to their stakeholders or personnel.

Another difference is related to euros, percentages and minutes. Alongside a traditional payment method card, you can use a card offering a certain percentage discount or even a service tied to a time limit, for example two hours of technical support. "Solutions can be tailored so that a certain percentage discount can be offered with a certain card, even for a certain, specific product", states Hautio and points out that this enables a smoother use of gift cards, for example in staff gifts: when the gift card is targeted to a clearly defined product selection, the card is a gift from the taxman's point of view, not salary income, which makes using a gift card much more reasonable from the employer's point of view.

The clear benefit of different types of gift cards is also related to the company's own accounting. It is usually appropriate to keep consumer and business gift cards separate and look at them as separate entities. In addition, a euro card is treated differently in accounting than hours or minutes. Likewise, the VAT treatment is different depending on whether it is a 50% discount or a €50 gift card. In practice, therefore, with the right kind of gift cards and the associated good accounting, a company can save a significant amount of money. Using Unicom's new Dashboard, the company can quickly and conveniently obtain sales figures, automatic reporting for accounting and the possibility of automatic data export to financial management systems. With help of these features you can easily map out which type of gift card works best in which context.

"The advantage of our system is that, with the same integration, we can run cards for several business needs and, if necessary, more cards of different types can be built quickly", states Hautio and emphasizes that the card types are practically tailored to the individual needs of each customer. Unicom's strength lies precisely in the fact that even smaller customers have the opportunity to receive a tailored service. The customer can therefore use gift cards to implement, for example, discount campaigns in which benefits other than euros are offered while also offering a traditional gift card.

If the different types of gift cards and their suitability for your company's business cause additional questions, feel free to contact us. Let's tailor a solution that suits your needs!

 

 

Edellinen
Edellinen

Kulunut vuosi peilissä: haastattelussa Unicomin toimitusjohtaja Tuomo Haukkala

Seuraava
Seuraava

Enemmän tietoa, vähemmän käsityötä – esittelyssä Unicomin uusi Dashboard